רובנו ככולנו יודעים שבאיזה שהוא שלב בחיינו, אנחנו או יקירנו נזדקק לעזרתם של מטפלי ומטפלות הסיעוד הזרים. מדובר לרוב באנשים חמים שבאים ארצה לעבוד מתוך רצון להתפרנס בכבוד, ומתוך רצון לסייע ככל שהם יכולים למטופלים ולמטופלות שלהם.
מהי הדינמיקה של מטפל או מטפלת עם מטופליהם? כיצד נכון להתחיל את הקשר עם העובדים הזרים שבתפקידי הסיעוד? ומה לגיטימי לבקש מהם לעשות ומה פחות? על הכל בדברים שלפניכם.
מה תפקידם של העובדים הזרים בתפקידי הסיעוד?
לאור המחסור בכח אדם מקומי אשר רוצה לבצע עבודות סיעוד וטיפול בקשישות ובקשישים, מוציאים את עצמן יותר ויותר משפחות בוחרות בעובדים זרים כמטפלים סיעודיים. לעיתים קשיי השפה מפריעים לתקשורת, ולא ברור כל כך מה ניתן ואיך לבקש מעובדי הסיעוד הזרים לעשות.
להלן רשימת תפקידים שאותם ניתן וכדאי לבקש מהעובדים הזרים העוסקים בסיעוד לבצע:
- שמירה על ההיגיינה של המטופלים;
- בין התפקידים העיקריים של העובדים הזרים הוא לדאוג לרווחת המטופלים שלהם במקומות שבהם הם מתקשים לדאוג לעצמם. עזרה במקלחת, ביציאה מהשירותים, ובהחלפת תחתונים ייעודיות לספיגת הפרשות הם לחלוטין חלק מהתפקיד.
- מתן סיוע בזמן עשיית צרכים.
- דאגה לצרכים בסיסיים;
- עזרה בהאכלה כנדרש.
- עזרה בהלבשה כנדרש.
- אחזקת הבית;
- גם אחזקת הבית נכללת בתפקידיהם של העובדים הזרים העובדים בסיעוד.
- ניקיון כללי, כביסה, סידור וארגון.
- יציאה למכולת או לסופר לבצע קניות.
- בישול והכנת אוכל ככל שנדרש.
- הקפדה ותחזוק שגרת המטופל;
- ווידוא לקיחת התרופות שעל המטופלים לקחת [אך רצוי שלא סידור שלהם עקב קשיי השפה].
- ווידוא הגעתם של המטופלים להיכן שעליהם להגיע לפי לוח הזמנים שלהם במועדון או בבית גיל הזהב שבו הם מתגוררים, או לחלופין ווידוא קיום שגרת חיים בתוך הבית הפרטי שלהם.
- ניידות בתוך הבית, בסביבתו ומחוצה לו;
- על העובדים הזרים לסייע בהתניידות בתוך הבית לכל צורך שהוא.
- בדומה, אליהם להתלוות למטופלים ביציאתם מחוץ לבית, וככל שיש בכך צורך.
מה לא כלול בתפקידם של העובדים הזרים?
לא ניתן להטיל על העובדים הזרים שעוסקים בסיעוד משימות שאינן קשורות ישירות לרווחת המטופל שאותו הם סועדים. לא נתין "להשתמש" בעובד זר לטובת רווחת המשפחה, השכנים, חברים וכל דבר שלא קשור באופן ישיר למטופל הסיעודי.
מה חשוב שיהיה לעובדים זרים בתחום הסיעוד?
בכדי שעובדים זרים העוסקים בסיעוד יוכלו לעשות זאת בצורה טובה ומקצועית, חשוב שיהיו להם מספר מאפיינים בכדי להצליח במשימתם בהתאם לסטנדרט המקובל בתחום.
ראשית, מומלץ שתהיה למטופל או למטופלת דרך טובה מספיק בכדי לתקשר עם העובד או העובדת הזרים שמסייעים לו. לעיתים ניתן לשדך בין עובדים זרים דוברי ספרדית לבין מטופלים דוברי השפה, ובצורה דומה יש לפעמים שידוכים מוצלחים בין מטופלים לעובדים זרים בעלי שפת אם משותפת. אולם, ברוב המקרים אין זו המציאות, ועל כן כדאי מאוד לוודא שלכל הפחות העובדת או העובד הזר יודע לדבר אנגלית ברמה גבוהה מספיק, ואף עברית במידת הצורך, יכולת להקשיב ולהיות סבלני כלפי המטופל.
שנית, חשוב מאוד לבצע שיחת התרשמות עם העובד או העובדת על מנת להבטיח שטיפול מקצועי הוא בראש מעיינו, ושתוכלו להיות רגועים ולסמוך עליו. לעיתים קשה להתרשם רק מכמה דקות שיחה, ועל כן מומלץ להיעזר בגוף מקצועי כמו למשל חברת סיעוד שמתמחה בהעסקת עובדים זרים מקצועיים עם ניסיון רב. גוף אשר יכול לסייע לכם בביצוע הבדיקות הנדרשות, אשר בעזרתן תוכלו להיות רגועים ובידיעה שיש מי שמטפל ודואג באמת ליקירכם.
לסיכום:
מלאכת הסיעוד דורשת מגוון מיומנויות ובעיקר גישה טיפולית וסובלנית למטופלות ולמטופלים השונים. עזרה בעשיית צרכים ובלבוש חייבים לכלול תקשורת פתוחה ומאפשרת עם המטפלים. חשוב מאוד לבחור אנשים שאיתם ירגישו בנח. על כן, בהחלט שווה להשקיע זמן ולעבוד לפי המלצה, ולעשות כל מה שניתן בכדי להבטיח שליקרים לכם יהיה את הטיפול הטוב ביותר.